archonmaritime2 crossworldmarine24f1 gac17

latscologo 

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

Η Ελληνοαμερικανική φιλία γιορτάστηκε πάνω στο πλοίο Hellas Liberty

27 Φεβρουαρίου 2017.

Το International Propeller Club, Port of Piraeus διοργάνωσε μια λαμπερή εκδήλωση για να τιμήσει την ελληνοαμερικανική φιλία στο πλαίσιο της συμπλήρωσης των 190 χρόνων από τότε που κατέπλευσε στην Ελλάδα η φρεγάτα Hope (Hellas).

Την φρεγάτα είχε δωρίσει στην χώρα μας η τότε αμερικανική κυβέρνηση η οποία μετονομάστηκε σε «Hellas» και που έγινε η ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου μετά την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού. Επίσης ήταν η συμπλήρωση 70 χρόνων του δόγματος Τρούμαν. Σημείο αναφοράς της ελληνοαμερικανικής φιλίας είναι το πλοίο SS Hellas Liberty (πρώην SS Arthur M. Huddell) που τώρα λειτουργεί ως πλωτό μουσείο στον Πειραιά.

amer1

Τα πλοία Liberty

Με τον διεθνή όρο Liberty χαρακτηρίστηκε ειδικός τύπος φορτηγού πλοίου εκτοπίσματος περίπου 10.000 τον.d.w. που ναυπηγήθηκε στην Αμερική (ΗΠΑ) σε πολύ μεγάλο αριθμό κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου και που παρέμεινε σε ενεργό υπηρεσία πολλά χρόνια μετά από αυτόν, κυρίως για μεταφορές ομοειδών φορτίων.

Μετά την λήξη του πολέμου 100 πλοία Liberty παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα σε πλοιοκτήτες με τα οποία ουσιαστικά έγινε η επανεκκίνηση της Ελληνικής ναυτιλίας καθώς πολλά πλοία Ελλήνων είχαν βυθιστεί.

 

Η κατασκευή τους

 

Στην διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και συγκεκριμένα μεταξύ των ετών 1941-1945, κατασκευάστηκαν σε 18 ναυπηγεία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής σε χρόνο-ρεκόρ 2.711 φορτηγά πλοία μεταφορικής ικανότητας 10.000 τόνων περίπου το καθένα. Τα πλοία αυτά έγιναν γνωστά με την ως Liberty. Η κατασκευή κάθε πλοίου κόστισε από 1.550.000 έως 2.100.000 δολάρια, ανάλογα με το ναυπηγείο που το κατασκεύασε.

Είναι γεγονός πως τα πλοία αυτά σήκωσαν όλο το βάρος των μεταφορών κατά τη διάρκεια του πολέμου. Τα αργοκίνητα αυτά πλοία των 10 κόμβων ταχύτητας ήταν εκείνα που μετέφεραν εκατομμύρια τόνους πυρομαχικά, εφόδια υλικά, τρόφιμα, πετρέλαια και κάρβουνο, ατμομηχανές, φαρμακευτικό υλικό και πάσης φύσεως ειδών μέριμνας σε όλα τα μέτωπα του πολέμου από την Βόρεια θάλασσα μέχρι την Μεσόγειο.

Όταν ο πόλεμος τελείωσε επιδόθηκαν σε ειρηνικές αποστολές στον εφοδιασμό των καταστρεμμένων περιοχών. Σε πολύ σύντομο διάστημα η γνώριμη πλέον σιλουέτα τους φιγουράριζε σε όλους σχεδόν τους λιμένες του κόσμου. Ήταν η εποχή που βλέποντάς τα πρώτοι οι Έλληνες άνεργοι ναυτικοί να περνούν κάποια εξ αυτών σε ελληνικά χέρια, αντί Λίμπερτυ τα αποκάλεσαν ευλογημένα πλοία.

Γιατί ακριβώς με αυτά αναγεννήθηκε μεταπολεμικά η Ελληνική Ναυτιλία της οποίας ο εμπορικός στόλος είχε δεχθει ιδιαίτερο πλήγμα καθώς είχαν χαθεί πολλά πλοία στην διάρκεια του πολέμου.

 

Το πλοίο Liberty στον Πειραιά σήμερα

 

Έλληνες πλοιοκτήτες αποφάσισαν να φέρουν ένα από τα ελάχιστα Liberty στην Ελλάδα.  Ήταν έλληνες εφοπλιστές και ελληνοαμερικάνοι επιχειρηματίες που έκαναν επαφές με την τότε κυβέρνηση των ΗΠΑ προκειμένου να περάσει από το Κογκρέσο ειδικός νόμος  για να επιτραπεί στο αμερικανικό κράτος να δωρίσει το Liberty, που έφερε το όνομα «Arthur M. Huddell», στην Ελλάδα.

amer10

 

Το πλοίο Liberty ρυμουλκείται στον Πειραιά

 

Όπως και έγινε και το «Hellas Liberty» αναχώρησε από το Norfolk της Βιρτζίνια των ΗΠΑ στις 6 Δεκεμβρίου 2008 και κατέπλευσε στον Πειραιά στις 11 Ιανουαρίου 2009.

Η διαχείριση και λειτουργία του ως μουσείου ανατέθηκε με νομοθετική διάταξη με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης πλωτών μουσείων ή εκθεμάτων δωρεάς προς το ελληνικό Δημόσιο», που προωθήθηκε στην βουλή από την τότε υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λουκα Κατσέλη, στον Όμιλο Φίλων του Liberty.

Στην εκδήλωση μίλησε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος ο οποίος για την μεταφορά του πλοίου liberty στην Ελλάδα αφηγήθηκε το εξής περιστατικό από όταν ήταν υφυπουργός Ναυτιλίας.

«Το θέμα με την μεταφορά του πλοίου εκκρεμούσε. Όταν βρεθήκαμε στο υπουργείο ενημέρωσα τον τότε υπουργό. Μου είπε ότι αν η ελληνική κοινότητα συγκεντρώσει τα χρήματα που απαιτούνται το προχωράμε. Ένα βράδυ βρεθήκαμε στο σπίτι του αμερικανού πρέσβη. Εκεί ήταν και εφοπλιστές μεταξύ των οποίων ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος. Πριν πούμε το τελικό οκ στον πρέσβη για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες  ήθελα να είμαι σίγουρος  ότι η ελληνική κοινότητα είχε εξασφαλίσει το ένα εκατομμύριο που χρειαζόταν. «Τι ανησυχείς» μου είπε ο καπετάν Βασίλης.

«Έχω μία ευθύνη» του απάντησε «Πρέπει να είμαστε σίγουροι πριν προχωρήσουμε». Ο καπετάν Βασίλης έβγαλε τότε εναν φάκελο από την τσέπη του «Άκου υπουργέ. Εδώ  είναι όλα τα λεφτά που χρειάζονται. Κράτησέ τα εσύ για να είσαι σίγουρος. Θα τα καταφέρουμε». Το περιστατικό αυτό είχε υποσχεθεί στον Βασίλη Κωνσταντακοπουλο να μην το πει ποτέ ο Πάνος Καμμενος αλλά τώρα που έχει φύγει από την ζωή το αναφέρω, είπε με συγκίνηση.

Ο κ. Καμμένος αποκάλυψε μάλιστα ότι το ποσό (για το εγχείρημα της μεταφοράς του Hellas Liberty στην Ελλάδα) που του παραχώρησε ο καπετάν Κωνσταντακόπουλος ανερχόταν στο 1 εκατ. δολάρια.

 

Η εκδήλωση

 

«Όταν υπογράψαμε τα πρώτα δάνεια για την οικονομική ενίσχυση της Ελλάδας δεν υπογράψαμε μνημόνια» είπε ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Geoffrey R. Pyatt. «Ήταν απόφαση του Τρούμαν να βοηθήσει την αναστύλωση της Ευρώπης. Βοηθήσαμε την Ελλάδα και τους πολίτες της να επιστρέψουν στην καθημερινότητα μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και καθιερώσαμε τη θέση της Ελλάδας στη δύση» ανέφερε.

«Τα δικά σας προβλήματα είναι και δικά μας και οι δικές σας επιτυχίες είναι  και δικές μας. Σας συμπαραστεκόμαστε γιατί έχουμε κοινά σημεία οι δύο χώρες όπως η ελευθερία, η δημοκρατία και η δικαιοσύνη. Είμαστε ταγμένοι να στηρίζουμε τους έλληνες συμμάχους μας. Εξαρτόμαστε ο ένας από τον άλλον».

Ο πρόεδρος του Propeller Club, Γιώργος Ξηραδάκης είπε «Και οι δύο επέτειοι τιμούν την Ελληνοαμερικανική φιλία, μια φιλία την οποία επίσης τιμούμε στο Propeller Club χρησιμοποιώντας κάθε δυνατή προσπάθεια για να ενδυναμωθεί η συνεργασία μεταξύ των Ελληνικών και Αμερικανικών ναυτιλιακών κοινοτήτων. Οι ΗΠΑ και η Ελλάδα έχουν μακροχρόνιους ιστορικούς, πολιτικούς και πολιτιστικούς δεσμούς που βασίζονται στην κοινή δυτική κληρονομιά και μοιράζονται τις δημοκρατικές αξίες».

«Από το προσχέδιο του Δόγματος Μονρόε το 1823 στο οποίο συμπεριλαμβανόταν εγκώμιο για τον Απελευθερωτικό Αγώνα των επαναστατημένων Ελλήνων, στο Δόγμα Τρούμαν το 1947 και από τη μεταφορά από τις ΗΠΑ της ναυαρχίδας του Ελληνικού Ναυτικού φρεγάτας «Hope» το 1826, στη δωρεά του «Hellas Liberty» πάνω στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα, οι δύο χώρες επιδεικνύουν αμοιβαίο σεβασμό.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η Ελλάδα ως κοιτίδα του Δυτικού πολιτισμού, μέσω της μακρόχρονης ιστορίας της, δημιουργούσε ισχυρούς δεσμούς με πολυεθνικές χώρες όπως οι ΗΠΑ. Αναπόφευκτα η ενασχόληση των Ελλήνων με την ναυτιλία για 10.000 χρόνια τους έδωσε την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με διαφορετικούς λαούς σε μια προσπάθεια να μοιραστούν τον πολιτισμό, τις τέχνες και τις επιστήμες».

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος είπε «Η βοήθεια με το σχέδιο Μάρσαλ ήταν χωρίς μνημόνια. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ συμμάχων και φίλων. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών είναι βαθιά, είναι σχέση εμπιστοσύνης. Η Ελλάδα συνεχίζει να είναι περήφανοι για την πρώτη θέση στην παγκόσμια ναυτιλία και για τον πολιτισμό της». Επίσης τόνισε ότι η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να συνεχίζει να στηρίζει την ελληνική οικονομία για να μπορέσει να βγει η χώρα από την κρίση. 

Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν σημαντικοί παράγοντες της ναυτιλίας και πολιτικοί.

amer13

Κωνσταντίνος Ρόκκος 

amer5

Γεωργία Ερμίδη, Captain Robert Palm U.S. Embassy, Athens

amer11

 

 

 

 

 

crossworldbanner

seanergymaritime1

dominicaconsulate

bvbanner2022

Ημερολόγιο

«  Μάρτιος 2024  »
ΔΤΤΠΠΣΚ
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

lapwingslogo

esmlogo24

ccslogo

bannerorion19 

hsw24banner1

secblue24

Αναζήτηση