bms arcadia gac17
globalseaways17 

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Εκτύπωση

Οι θέσεις-προτάσεις του Ε.Β.Ε.Π. για την διευκόλυνση της ναυπηγοεπισκευής και του εφοδιασμού πλοίων σε ευρεία συνάντηση στο υπουργείο Ανάπτυξης

14 Απριλίου 2019.

ebepnaypigoepisk1Σε συνάντηση διαλόγου για τον τομέα της Ναυπηγοεπισκευής και του Ναυτιλιακού Εξοπλισμού που διοργάνωσε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης παρόντος του αναπληρωτή υπουργού Στέργιου Πιτσιόρλα εκ μέρους του Ε.Β.Ε.Π. συμμετείχαν ο Πρόεδρος κ. Βασίλης Κορκίδης, ο Αντιπρόεδρος, κ. Κώστας Αχλαδίτης και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ.κ. Ελένη Κορωνάκη, Ν. Μαυρίκος, Ι. Θεοδωρόπουλος, Θ. Πιτσιρίκος, Α. Φωτεινάκης. Στην συνάντηση του υπουργείου συμμετείχαν και τοποθετήθηκαν τουλάχιστον 20 εκπρόσωποι φορέων καθώς και επιχειρηματίες του κλάδου.

Ο κ. Κορκίδης παρέδωσε στον υπουργό πλήρες, επικαιροποιημένο Υπόμνημα, το οποίο επισυνάπτεται, με τις θέσεις-προτάσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς για τη διευκόλυνση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και του εφοδιασμού πλοίων. Μεταξύ άλλων, τα κυριότερα σημεία που αναφέρθηκαν είναι τα εξής:

-Να επαναλειτουργήσει το εμπορικό Τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το οποίο μπορεί να παραχωρηθεί σε τρίτο ανάδοχο και να εξειδικευτεί, τόσο στην επισκευή πλοίων, όσο και στη ναυπήγηση εξειδικευμένων πλοίων σύνδεσης των ελληνικών νησιών, δυνάμενων να επιδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

-Η στήριξη και ανάπτυξη των μικρότερων Ναυπηγείων Περάματος και Σαλαμίνας.

-Η συγκρότηση και προώθηση προγραμμάτων στήριξης, όπως η ανανέωση της πρωτοβουλίας "LeaderSHIP 2015" με την ισχύουσα "LeaderSHIP 2020", που εστιάζουν στη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.

-Κεντρικά προτάγματα για την οικονομική δραστηριότητα στον κλάδο η καινοτομία, η οικολογία, η εξειδίκευση στην υψηλή τεχνολογία, η ενεργειακή επάρκεια, το άνοιγμα σε νέες διαφοροποιημένες αγορές, κ.ά. Κεντρικές επιδιώξεις είναι η ενίσχυση της απασχόλησης στον κλάδο, η βελτίωση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του προσωπικού, η διεθνοποίηση του κλάδου, η ενίσχυση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, καθώς και η προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της ανάπτυξης.

-Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της υπηρεσίας έκδοσης αδειών επισκευής πλοίων, με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, σε συνδυασμό με το αίτημα άσκησης της εν λόγω δραστηριότητας από το Ε.Β.Ε.Π. Μέσω της προώθησης της εν λόγω πρωτοβουλίας, εκτιμούμε ότι θα παρέχεται η δυνατότητα της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικαιολογητικών και έκδοσης άδειας Ναυπηγοεπισκευής μειώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο σημαντικά το κόστος και τη γραφειοκρατία, θα ενημερώνονται σε βάση 24/7 ηλεκτρονικά οι εμπλεκόμενοι φορείς και υπηρεσίες και θα τηρούνται στατιστικά στοιχεία (κάτι που δεν γίνεται σήμερα) για την παρακολούθηση της δραστηριότητας, ώστε βάσει αυτών να ασκείται η αντίστοιχη πολιτική.

-Ένα άλλο θέμα, το οποίο θεωρούμε ότι είναι κεφαλαιώδους σημασίας είναι η εργασιακή ειρήνη στον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής και ότι η εφαρμογή του θα συμβάλει στην αποκατάσταση ενός κλίματος κανονικότητας και ευταξίας στον συγκεκριμένο κλάδο, είναι η αντικατάσταση του βιβλίου παρουσίας προσωπικού που συμπληρώνεται από τους εργαζόμενους επί του πλοίου, με ηλεκτρονικό τερματικό.

-Η απλοποίηση στις διαδικασίες επισκευής πλοίων, χωρίς να χρειάζεται να προσκομισθεί η σχετική βεβαίωση από Νηογνώμονα, για την χορήγηση αδειών εκτέλεσης εργασιών επισκευής και συντήρησης σε πλοία που βρίσκονται αγκυροβολημένα ή εν πλω, προκειμένου να περιορισθεί η γραφειοκρατία και να επιταχυνθεί η ανάπτυξη στον εν λόγω κρίσιμο για την οικονομία της χώρας μας Κλάδο.

-Εφαρμογή του άρθρου 270 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα στο οποίο δίνονται διευκρινήσεις για τις τελωνειακές διαδικασίες, που πρέπει να εφαρμόζονται, κατά τον εφοδιασμό πλοίων. Ειδικότερα, για τα υλικά που προέρχονται από τρίτες χώρες (π.χ. ραντάρ) για την επισκευή, συντήρηση του πλοίου.

-Η ανάπτυξη και συνεργασία όλων των φορέων στο ναυτιλιακό cluster “Maritime Hellas” με την ΕΕΕ και το ΝΕΕ.

Μετά το πέρας της συνάντησης ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. δήλωσε: «Το Ε.Β.Ε.Π. έχει αναλυτικά στη διάθεσή του όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, που κοινοποιήσαμε στο Υπουργείο, μεταξύ αυτών και τη Μελέτη Χαρτογράφησης των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Εκτός από την επίτευξη της εργασιακής ειρήνης, που αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την εύρυθμη λειτουργία των Ναυπηγείων, παράλληλα, απαιτούνται άμεσες ενέργειες και στρατηγικός σχεδιασμός, ώστε να θεραπευθούν γνωστές παθογένειες του παρελθόντος. Το Ε.Β.Ε.Π. βρισκόταν, βρίσκεται και θα βρίσκεται πάντα, έμπρακτα αρωγός στην προσπάθεια, τόσο των επιχειρήσεων της Ναυπηγικής Βιομηχανίας, για την αναβίωση και συνεχή ανάπτυξη του κλάδου, όσο και της Πολιτείας. Στο πλαίσιο αυτό το Επιμελητήριο αυτή τη στιγμή απευθύνεται σε 1.250 εργαζόμενους, στοχεύοντας στην Επαγγελματική Κατάρτιση και Πιστοποίηση της Τεχνικής τους ικανότητας σε σχετικές ειδικότητες στον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής. Για το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, η ανάκαμψη της Ναυπηγικής Βιομηχανίας και η αναβίωση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, αποτελεί ένα δύσκολο στοίχημα, που πρέπει να κερδηθεί από όλους, για όλους. Αυτή η συνάντησή μας είχε εξειδικευμένο περιεχόμενο διαπιστώσεων και είμαι βέβαιος ότι θα έχει και συνέχεια με συγκεκριμένες προτάσεις».

 

Επισυνάπτεται το Υπόμνημα του Ε.Β.Ε.Π.

 

Εισαγωγή

 

Πάγια θέση της Διοίκησης του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς είναι ότι, η Ναυπηγοεπισκευή, η οποία είχε αφεθεί «στην τύχη της» τα τελευταία είκοσι χρόνια, μπορεί να γίνει μοχλός ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

Εάν ο Πειραιάς αναπτύξει τη Ναυπηγοεπισκευή και τα Logistics, τα έσοδα θα αυξηθούν με γεωμετρική πρόοδο. Ο απώτερος στόχος της είναι να καρπωθεί τον πλούτο του λιμανιού του Πειραιά, τόσο η πόλη, όσο και η επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής και όχι να εγκλωβιστεί η εφοδιαστική και μεταφορική επιχειρηματικότητα μέσα στο λιμάνι. Όλοι οι επενδυτές επομένως πρέπει να δείχνουν μία εξωστρέφεια. Παλιά, η Ναυτιλία συνεισέφερε στη χώρα μας 18 δις, ενώ τώρα μόνο 4 δις. Το γεγονός ότι λείπουν 14 δις, οφείλεται στα προβλήματα, τα οποία υφίστανται στη Ναυπηγοεπισκευή και τον εφοδιασμό πλοίων.

Σε αυτό το πλαίσιο, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, αποβλέπει στο να συσπειρώσει όλους τους θεσμοθετημένους φορείς της Πόλης, Επιμελητήρια, Συλλόγους, Εργοδοτικές Ενώσεις, Δήμους, Πανεπιστήμιο Πειραιά και Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής προοπτικής του Πειραιά και της Χώρας εν γένει, μέσω της διάσωσης – αναβίωσης της Ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, αλλά και της αποδοτικότερης αξιοποίησης του μεγαλύτερου λιμανιού στη Χώρα.

Η επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας θα προκαλέσει αναπτυξιακό «ντόμινο», που θα παρασύρει ολόκληρη την εθνική οικονομία, το οποίο θα μετουσιωθεί μέσω της σωτηρίας των εκατοντάδων επιχειρήσεων της Ν/Ζώνης, αλλά και των χιλιάδων παραλιμενικών επιχειρήσεων, της αναβίωσης της πάλαι ποτέ ευδοκιμούσας εμπορικής δραστηριότητας του Πειραιά, των χιλιάδων χειμαζόμενων εμπορικών του καταστημάτων, καθώς και της σωτηρίας εκατοντάδων Βιοτεχνιών, Μηχανουργείων, Τεχνικών Γραφείων, Ναυτικών Πρακτόρων, Εκτελωνιστών και άλλων ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Επιπροσθέτως, επισημαίνουμε ότι, προσβλέπουμε στη συνέχιση της λειτουργίας των καρνάγιων (μικρά ναυπηγεία), με δεδομένο τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν στην περιοχή και την Ναυπηγική Βιομηχανία.

 

Θέσεις-Προτάσεις για διευκόλυνση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας

 

Οι θέσεις του Επιμελητηρίου μας, οι οποίες έχουν διατυπωθεί μέσα από σειρά προτάσεών μας για το λιμάνι και την πόλη του Πειραιά στο παρελθόν και βρίσκονται στη διάθεσή σας, ταυτίζονται με αυτές των περισσοτέρων φορέων του λιμανιού και συνοψίζονται:

-Να διαχωριστεί το πολεμικό από το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και να διασφαλιστεί η κανονική λειτουργία τους.

-Να επαναλειτουργήσει το εμπορικό Τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το οποίο μπορεί να παραχωρηθεί σε τρίτο ανάδοχο και να εξειδικευτεί, τόσο στην επισκευή πλοίων, όσο και στη ναυπήγηση εξειδικευμένων πλοίων σύνδεσης των ελληνικών νησιών, δυνάμενων να επιδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

-Να περιέλθει στο Δημόσιο ή να παραμείνει στο φορέα, που το κατέχει σήμερα, το πολεμικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

-Η συγκρότηση και προώθηση προγραμμάτων στήριξης, όπως η ανανέωση της πρωτοβουλίας "LeaderSHIP 2015" με την ισχύουσα "LeaderSHIP 2020", που εστιάζουν στη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.

-Κεντρικά προτάγματα για την οικονομική δραστηριότητα στον κλάδο η καινοτομία, η οικολογία, η εξειδίκευση στην υψηλή τεχνολογία, η ενεργειακή επάρκεια, το άνοιγμα σε νέες διαφοροποιημένες αγορές, κ.ά. Κεντρικές επιδιώξεις είναι η ενίσχυση της απασχόλησης στον κλάδο, η βελτίωση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του προσωπικού, η διεθνοποίηση του κλάδου, η ενίσχυση της πρόσβαση σε χρηματοδότηση καθώς και η προαγωγή της έρευνας, της καινοτομίας και της ανάπτυξης.

-Να αναβαθμιστεί και να εκσυγχρονιστεί η υπηρεσία έκδοσης αδειών επισκευής πλοίων, με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, σε συνδυασμό με το αίτημα άσκησης της εν λόγω δραστηριότητας από το Ε.Β.Ε.Π. Μέσω της προώθησης της εν λόγω πρωτοβουλίας, εκτιμούμε ότι, θα παρέχεται η δυνατότητα της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικαιολογητικών και έκδοσης άδειας Ναυπηγοεπισκευής μειώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο σημαντικά το κόστος και τη γραφειοκρατία, θα ενημερώνονται ηλεκτρονικά οι εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες και θα τηρούνται στατιστικά στοιχεία (κάτι που δεν γίνεται σήμερα) για την παρακολούθηση της δραστηριότητας, ώστε βάση αυτών να ασκείται η αντίστοιχη πολιτική.

-Ένα άλλο θέμα, το οποίο θεωρούμε ότι, είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την εξάλειψη της εισφοροδιαφυγής και της φοροδιαφυγής στον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής και η εφαρμογή του θα συμβάλει στην αποκατάσταση ενός κλίματος κανονικότητας και ευταξίας στον συγκεκριμένο  κλάδο, είναι η αντικατάσταση του βιβλίου παρουσίας προσωπικού που συμπληρώνεται από τους εργαζόμενους επί του πλοίου, με ηλεκτρονικό τερματικό POS.

-Να απλοποιηθούν οι διαδικασίες επισκευής πλοίων, χωρίς να χρειάζεται να προσκομισθεί η σχετική βεβαίωση από Νηογνώμονα, προκειμένου να περιορισθεί η γραφειοκρατία και να επιταχυνθεί η ανάπτυξη στον εν λόγω κρίσιμο για την οικονομία της χώρας μας Κλάδο. (Με την υπ’ αριθ. 27212/ΔΒΠ 351 (1) (ΦΕΚ 903 Β΄/15.03.2019) Απόφαση ψηφίστηκε η Τροποποίηση της 8312.23 Β/11/09/13-5-2009 Κοινής Υπουργικής Απόφασης “Όροι και προϋποθέσεις για την χορήγηση αδειών εκτέλεσης εργασιών επισκευής και συντήρησης σε πλοία που βρίσκονται αγκυροβολημένα ή εν πλω”).

-Εκ των προτέρων γνωστοποίηση εκτέλεσης εργασιών επισκευής, ναυπήγησης, μετατροπής και συντήρησης, επί του πλοίου, σύμφωνα με το ν. 3551/2007.

-Εφαρμογή του άρθρου 270 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα στο οποίο δίνονται διευκρινήσεις για τις τελωνειακές διαδικασίες, που πρέπει να εφαρμόζονται, κατά τον εφοδιασμό πλοίων. Ειδικότερα, για τα υλικά που προέρχονται από τρίτες χώρες (π.χ. ραντάρ) για την επισκευή, συντήρηση του πλοίου.

 

Συμπέρασμα - Επίλογος

 

Όλα τα παραπάνω, πιστεύουμε ότι, μπορούν να ωθήσουν την ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία, να στραφεί στην βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας του προϊόντος της, για να αντεπεξέλθει στον υφιστάμενο ανταγωνισμό. Η ποιότητα στον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής περιλαμβάνει τρεις παράγοντες: χρόνο αποπεράτωσης έργου, τεχνική αρτιότητα παραδοτέου και την «φήμη» ως υποκειμενική αντίληψη των πελατών για τον κλάδο. Παρότι τα προηγούμενα χρόνια η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία είχε πολύ καλό επίπεδο απόδοσης στους παραπάνω τομείς, κάτι που αντικατοπτριζόταν και στην αυξημένη ζήτηση, πλέον παρουσιάζει τάσεις απαξίωσης. Ο χρόνος περάτωσης έργου, πλήττεται σημαντικά από τις συχνές και μακρές απεργίες των εργαζομένων. Η τεχνική κατάρτιση και τεχνογνωσία των εργαζομένων, αλλά και ο εξοπλισμός των επιχειρήσεων, βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο, αλλά υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να χαθούν, μετά από την συνεχιζόμενη κρίση στον χώρο.

Το Ε.Β.Ε.Π. έχει προτάσεις και θεωρεί πως, δεν είναι αργά για την ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία, που σύμφωνα με μελέτες, έχει την δυναμική προσφοράς άνω των 10 δις ευρώ ανά έτος στην ελληνική οικονομία, αλλά και άνω των 30.000 θέσεων εργασίας. Για να μπορέσει όμως να εκμεταλλευτεί την ανταγωνιστική της θέση στην Μεσόγειο, θα πρέπει να αξιοποιήσει όσο δυνατόν καλύτερα τις διαβλεπόμενες εξωγενείς ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν για τον κλάδο την ερχόμενη δεκαετία. Για παράδειγμα, η νέα πλωτή δεξαμενή της Ο.Λ.Π. Α.Ε. επεκτείνει τις υπάρχουσες υποδομές, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και συνδράμει στην τόνωση της Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Οι συνολικές επενδύσεις που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης του Ο.Λ.Π. και βρίσκονται σε εξέλιξη στη ΝΕΖ Περάματος θα ξεπεράσουν τα € 55.000.000 και θα μετατρέψουν το λιμάνι του Πειραιά σε κόμβο Ναυπηγοεπισκευής στην Ανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στην προσέλκυση περισσότερων πλοίων ανά έτος, ως απόρροια της αυξημένης αξιοπιστίας και της αποτελεσματικής εξυπηρέτησης.

Υπό αυτό το πρίσμα, δεν νοείται Ναυπηγική Βιομηχανία χωρίς Ναυπηγεία. Θα πρέπει να βρεθεί άμεσα πολιτική λύση για την επανεκκίνηση της λειτουργίας των δύο μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας. Μακροπρόθεσμα, τα Ναυπηγεία στη χώρα θα πρέπει να σχεδιαστούν με αμιγώς επιχειρηματικά κριτήρια, για να διασφαλιστεί η αυτόνομη μακροχρόνια βιωσιμότητα τους, χωρίς να εξαρτώνται από κρατικές ενισχύσεις ή αναθέσεις έργων. Αυτό δύναται να συμβεί με δραστική μείωση των σταθερών λειτουργικών εξόδων τους, λειτουργώντας με την μέθοδο υπεργολαβίας ανάθεσης έργου «outsourcing».

Το Ε.Β.Ε.Π. βρισκόταν, βρίσκεται και θα βρίσκεται πάντα, έμπρακτα αρωγός στην προσπάθεια των επιχειρήσεων της Ναυπηγικής Βιομηχανίας, για την αναβίωση και συνεχή ανάπτυξη του κλάδου.

Στο πλαίσιο αυτό διοργάνωσε και ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία, μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013, επιδοτούμενα προγράμματα εκπαίδευσης, αναβάθμισης και πιστοποίησης των δεξιοτήτων σε σχετικές ειδικότητες, 4.500 ανέργων και επαπειλούμενων ανέργων εργατοτεχνιτών της βιομηχανικής ζώνης του Πειραιά. Συμμετέχοντας, με ένα 3ο Πρόγραμμα, στο ΕΣΠΑ 2014-2020, το Επιμελητήριο αυτή της στιγμή απευθύνεται σε 1.250 εργαζόμενους στοχεύοντας στην Επαγγελματική Κατάρτιση και Πιστοποίηση της Τεχνικής τους ικανότητας τους σε σχετικές με τον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής ειδικότητες.

Για το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, η ανάκαμψη της Ναυπηγικής Βιομηχανίας και η αναβίωση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, αποτελεί ένα δύσκολο στοίχημα, που πρέπει να κερδηθεί από όλους για όλους.

 

 

 

crossworldbanner

seanergybanerblue

antipollution

palau

bv18

panamanian19

rstechnical

Ημερολόγιο

«  Απρίλιος 2019  »
ΔΤΤΠΠΣΚ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

wartsila

hswbanner19

orionbanner

posidoniasea18

Αναζήτηση

pireas19